KIKA is een stichting die geld inzamelt voor ondezoek naar genezing van kinderen met kanker. Een prima goed doel dus om een taptoe voor te organiseren. En zo stond Juliana in het programma van de Taptoe voor KIKA in ‘s-Hertogenbosch op zaterdag 2 november.
Het vertrek uit Amersfoort gaat niet zo vlot. Een paar leden hebben pech met het verkeer of met de stadsbus zodat we niet helemaal op de geplande tijd kunnen vertrekken. Onderweg naar ‘s-Hertogenbosch is het erg druk op de snelweg zodat we geen tijd in kunnen halen. Als Jeroen en ik binnen komen vallen is de maîtrebespreking dan ook al (net) begonnen. Er zijn veel korpsen en er zitten dus veel mensen aan tafel. Maar veel bijzonderheden zijn er eigenlijk niet. Alleen wordt besloten dat elk korps op eigen muziek in de finale de zaal uit gaat, als de tijd het tenminste toelaat.
Voor de muzikanten van Juliana is het lange wachten dan al begonnen. Pas in de pauze kunnen we inspelen en afstemmen, en dat duurt nog een uur of 2. Veel muzikanten halen eerst wat te eten of drinken. Na een kort bezoekje aan de stand van Corona (Marijke is blij even met iemand te kunnen praten) zoek ik een plekje op de tribune om de eerste helft van de taptoe te kunnen volgen.
De taptoe begint met een indrukwekkend filmpje over een jong meisje met kinderkanker. Het gaat inmiddels goed met haar, ze is vandaag aanwezig bij de taptoe. Hierna volgt een intrada door Jubal Dordrecht, boven vanaf het balkon. Dit was aan de korte zijde van de sporthal. Het publiek zat op tribunes aan beide lange zijdes, zodat ervoor gekozen was om de korpsen om-en-om naar de ene of naar de andere tribune te laten spelen. Overigens hadden alle toeschouwers wel aan 1 kant gepast zodat iedereen alle shows “van voren” had kunnen volgen. Maar dat was niet te voorzien, er was gehoopt op veel meer publiek.
De eerste show is van Jong Adest Musica. Een flink korps dat vandaag de jeugd vertegenwoordigt. Ze laten een leuke show zien met muziek uit kinderseries. De volgende show is van ATK uit Arnhem. Heel bekend uit het verleden (met de Boerenshow) maar een tijdje van de taptoevelden verdwenen. ATK is terug, maar er moet nog veel gebeuren, vooral op showgebied. Dat laatste heeft De Bazuin uit Leerdam juist weer goed te pakken. Het korps komt op met een heerlijke jachthoornmars, maar deze sound wordt niet uitgebuit in de show. De jachthoorns hadden hierin geen enkele toegevoegde waarde en dat is jammer. Misschien ben ik ouderwetsch, maar een goede show met échte jachthoornmuziek is volgens mij prima te verkopen, zeker omdat er nog maar zo weinig jachthoornkorpsen zijn. Overigens is deze show van De Bazuin zelf stukken beter dan de vorige.
Wilhelmina Sleeuwijk was voor mij een grote verrassing. Een Arabisch getinte show (1001 nacht) maar ook met muziek uit b.v. de Disneyfilm Aladdin. Heel mooie arrangementen (van René Leckie) en een goede show erbij. Heerlijk om naar te kijken en luisteren. Van Exempel uit Empel heb ik helaas niets kunnen zien omdat het nu toch tijd geworden was om om te gaan kleden en klaar te maken voor het eigen optreden.
De pauze wordt door alle korpsen van ná de pauze nuttig gebruikt. Jubal Dordrecht stelt alle spullen (enorme pit) al op in de zaal en begint met warm spelen. In de kleine zaal/omkleedruimte spelen we eerst met Juliana even in en stemmen we af. Daarna is de ruimte voor Adest Musica om hetzelfde te doen. De Floraband heeft ergens anders een plek gevonden.
Na de pauze speelt Jubal Dordrecht eerst hun show. Van een collega-muzikant van mijn andere vereniging begreep is dat het vooral hard was. Drumcorps in een relatief kleine hal gaat niet zo best, als je het volume niet aanpast. Zelf heb ik er overigens niets van gezien en weinig van gehoord.
Als alle pit-instrumenten de zaal uit zijn is het tijd voor Juliana, met The New World. Afgelopen week is op de repetitie tijd besteed aan de tempo’s, maar niet iedereen gaat hierin mee tijdens de show. Daarom heb ik het idee dat dit niet onze muzikaal beste show was. Het lopen gaat heel aardig en het publiek geeft een mooi applaus. En daar gaat het uiteindelijk om. Maar we kunnen beter en dat gaan we dan ook volgende optredens laten zien en horen.
Na ons zijn nog de Floraband uit Rijnsburg en Adest Musica uit Sassenheim aan de beurt. Ja, het is voor het publiek geen goedkope taptoe maar je krijgt er wel wat voor terug. Bovendien treden de korpsen belangeloos op zodat alle inkomsten naar KIKA gaan.
Uiteindelijk is het tijd geworden voor de finale en op muziek van de Floraband komen ook de andere 8 korpsen weer de hal in (Adest Musica stond er nog, na hun show). Een paar bedankwoordjes, de uitslag van de opbrengsten van de avond was nog niet bekend, worden gevolgd door de standaard ingrediënten van een finale: koraal Blijf Bij Mij Heer, Taptoesignaal, en Het Wilhelmus.
De afmars van de korpsen is op eigen muziek, en elk korps loopt nog een rondje door de zaal om andere maîtres en het publiek te groeten. Voor Juliana betekent dat als 9e en laatste de zaal verlaten, na ruim 20(!) minuten. Vast leuk voor het publiek, niet voor de wachtende muzikant.
Het omkleden en inpakken gaat redelijk snel en ook moeten we weer snel de bus in vanwege de rijtijden van Bashir (Bassie volgens zijn collega’s), onze chauffeur. Ondanks wat dronken dames in een auto op de snelweg – of ze konden gewoon niet rijden – komen we veilig op de Grote Koppel in Amersfoort aan en zit ook deze taptoe er weer op.
Juliana gaat overigens gewoon door: volgende week Taptoe Groningen. Overigens zonder uw schrijver, ik heb een date met Karin Bloemen. Als er iemand een verslag van Taptoe Groningen voor onze website wil schrijven, van harte welkom!
Marco